WSC » Baza wiedzy » Jak wygląda praca ze skanerem 3D Leica? Od pierwszego skanu po gotowy model.

Jak wygląda praca ze skanerem 3D Leica? Od pierwszego skanu po gotowy model.

Skanery 3D od Leica Geosystems to narzędzia, które rewolucjonizują procesy projektowe, inwentaryzacyjne i kontrolne. Pozwalają szybko i precyzyjnie przenieść rzeczywisty obiekt do świata cyfrowego. Jak wygląda cały proces pracy z takim urządzeniem?

Krok 1: Skanowanie obiektu

Praca rozpoczyna się w terenie. Operator ustawia skaner w strategicznych punktach, by objąć cały obszar – niezależnie, czy to budynek, wnętrze, plac budowy czy skomplikowany detal konstrukcyjny. Proces skanowania trwa od kilku sekund do kilku minut i rejestruje miliony punktów tworzących tzw. chmurę punktów. Dodatkowo urządzenie wykonuje zdjęcia, które ułatwiają orientację w danych.

Krok 2: Zgrywanie danych

Po zakończeniu pomiarów dane są zgrywane na komputer. W zależności od potrzeb, chmurę punktów można od razu zaimportować do programu do modelowania, lub poddać dalszemu opracowaniu w dedykowanym oprogramowaniu Leica Cyclone REGISTER 360. Dzięki temu użytkownik może szybko zacząć pracę albo przygotować dane w sposób bardziej kontrolowany i zoptymalizowany.

Krok 3: Przygotowanie chmury do pracy

Chmura punktów trafia do specjalistycznego oprogramowania, w którym wykonuje się:

Czyszczenie danych

Usunięcie przypadkowych elementów jak przechodnie, samochody, zwierzęta itp.

Wyrównanie skanów

Jeśli pomiar był wykonywany z kilku pozycji, skany są łączone w jeden spójny model.

Optymalizacja chmury

Zmniejszenie rozmiaru pliku przy zachowaniu kluczowej dokładności.

Podział danych

Skan można podzielić na kilka segmentów w zależności od specyfiki pracy.

Krok 4: Import do programu projektowego

Gotowa chmura punktów trafia do programu CAD/BIM, gdzie pełni rolę dokładnego, trójwymiarowego podrysu. Dzięki temu można projektować przebudowy, rozbudowy, modernizacje czy prowadzić inwentaryzację z dokładnością do milimetrów.

Zastosowanie w praktyce

  • Projektowanie na podstawie rzeczywistości – idealne rozwiązanie przy przebudowach, renowacjach, dostosowywaniu istniejących przestrzeni.
  • Porównanie stanu rzeczywistego z projektem – kontrola wykonania robót, odbiory, dokumentacja powykonawcza.
  • Pomiary terenów i objętości – szybkie określenie kubatury wykopów, nasypów czy materiałów znajdujących się na terenie inwestycji.
  • Pomiary obiektów nietypowych – tam, gdzie nie sprawdzają się tradycyjne narzędzia jak dalmierze czy taśmy.
  • Precyzja, która oszczędza pieniądze – dokładne pomiary zmniejszają ryzyko błędów projektowych i niewłaściwie zamówionych materiałów.

Subskrybuj nasz kanał, aby być na bieżąco z nowymi poradnikami!