Autoryzowany dystrybutor Graphisoft Archicad w Polsce. Sprawdź korzyści
Zaha Hadid Architects od dawna wykorzystuje wizualizację Virtual Reality przy użyciu silnika Unreal Engine. Niedawno zaczęto także korzystać z narzędzia działającego w czasie rzeczywistym. A więc: Jak wygląda praca w Twinmotion? To łatwe. To niezastąpione narzędzie do tworzenia szybkich przeglądów projektowych i analiz pomysłów. Możliwe jest przekazywanie gotowych obrazów zespołowi architektów a następnie w formie prezentacji inwestorom.
W tym artykule przedstawimy sposób pracy jednej z najbardziej znanych pracowni architektonicznych na świecie, Zaha Hadid Architects (ZHA). Firma została założona przez legendarną, nieżyjącą już architektkę Zahę Hadid, znaną z futurystycznego projektowania założeń architektonicznych. Jej koncepcje, często rysowane grubą kreską, do tej pory wydają się niemożliwe do wybudowania. Wykorzystywała materiały takie jak stal, beton i szkło. Cechowała ją imponująca łatwość łączenia krzywizn i geometrycznych kształtów z prawdziwymi materiałami. Do dnia dzisiejszego wiele pracowni na wszystkich kontynentach inspiruje się ponadczasowymi realizacjami i konceptami spod pióra Zahy Hadid.
ZHA pracuje nad projektami różnej skali, na całym świecie. Od skomplikowanych założeń urbanistycznych przez pojedyncze budynki po projektowanie... obuwia. Firma słynie z innowacyjnych, eksperymentalnych projektów. Zawsze są zgodne z etosem przesuwania granic Zahy Hadid.
Kiedy wpada się na pomysł, który jest całkowicie nieszablonowy, cała sztuka polega na tym, aby przekazać go w sposób zrozumiały. Umiejętność skutecznego przekazania pomysłu na wczesnym etapie, ułatwia innym zrozumienie stojącej za nim wizji.
ZHA regularnie analizuje nowe technologie. Praca w Twinmotion pomaga ulepszać procesy projektowania i ułatwia komunikację wewnątrz zespołów. Pracownia bardzo wcześnie zainwestowała w sprzęt cyfrowy. Do dziś ma silnie rozwiniętą tradycję analizowania swoich badań. Biuro ciągle się rozwija w celu odkrywania innowacyjnych sposobów pracy. Obecnie obejmują one wszystko - od cyfrowych modeli po korzystanie z atrybutów sztucznej inteligencji.
Ten duch eksploracji doprowadził firmę do narzędzia Twinmotion, które wykorzystywane jest do tworzenia wizualizacji w czasie rzeczywistym. Wdrożenie tego oprogramowania zapewniło ZHA szybki i łatwy sposób prezentowania projektów wewnątrz firmy a następnie klientom zewnętrznym. Podczas samego procesu wdrożeniowego Twinmotion następowały pewne zachowania wspólne wewnątrz zespołów. Odbiór projektantów podczas pierwszych prób korzystania z nowego narzędzia zawsze był bardzo pozytywny.
Projektanci często są bardziej zaznajomieni z tradycyjnymi narzędziami, takimi jak długopis i papier. Wdrażanie nowych narzędzi nadal jest wyzwaniem. Z tego powodu istotny jest niski próg wejścia do świata cyfrowego. Oczywiście, jeżeli mają chęć uczyć się nowego sposobu pracy. „Dzięki nowym narzędziom, takim jak Twinmotion, wykonywanie realistycznych wizualizacji jest szybkie i miłe” – mówi projektant ZHA Marko Margeta. „Bezpodstawną zaletą korzystania z Twinmotion jest prostota interfejsu. Zabawa która towarzyszy pracy nad wizualizacjami jest nieoceniona."
Produkt od Unreal Engine szybko stał się ulubionym narzędziem do korzystania na co dzień. Dzięki niemu projektanci mogli poświęcić więcej czasu na doprecyzowanie detali. To dlatego projekty z dobrych stawały się wyjątkowe. „Projektant może spędzać siedem godzin dziennie nad projektem. Potem wystarczy tylko godzina na zwizualizowanie i przekazanie swojego pomysłu kierownictwu, a później klientowi”.
Reprezentacja realistyczna jest teraz znacznie płynniejsza. Narzędzie: Twinmotion Cloud jest bardzo przydatne. Umożliwia ono każdemu dostęp do projektu za pomocą przeglądarki internetowej. Obejmuje otwieranie plików na dowolnym komputerze z systemem Windows lub macOS. Można przeglądać rendering z dowolnego miejsca, bez konieczności pobierania lub instalowania dodatkowych aplikacji. Wymagania techniczne są podstawowe. To idealne rozwiązanie do udostępniania postępów prac np. dla klienta znajdującego się w odległych lokalizacjach, lub przy pracy zdalnej. Ta funkcja jest wdrażana stopniowo i obecnie jest dostępna wyłącznie dla posiadaczy licencji komercyjnych.
„Jedną z przeszkód, jakie napotykaliśmy, było to, że często musieliśmy zabierać ze sobą komputer na każdą prezentację dla klienta. W ten sposób przedstawialiśmy koncept” – mówi Margeta. „I w tym pomaga nam chmura Twinmotion, ponieważ nie musimy się już martwić o sprzęt.”
Teraz zespół może po prostu przesłać swój projekt online, a następnie wyświetlić go na komputerze lokalnym. „Dzięki temu nie martwimy się tak bardzo ograniczeniami sprzętowymi” – wyjaśnia Margeta. „Wszystko dzieje się w Internecie. Menedżer projektu może uzyskać dostęp do modelu, przejrzeć go i natychmiast przekazać opinię w dowolnym miejscu i czasie".
Quixel połączył siły z Epic Games. Od tej pory cały świat fotorealistycznych, zeskanowanych w 3D obiektów, materiałów i tekstur został udostępniony użytkownikom. Mogą oni bezpłatnie korzystać z tych zasobów, aby zwiększyć realizm scen. W najnowszej wersji Twinmotion zasoby i kategorie tekstur Quixel Megascans 3D zostały zintegrowane bezpośrednio z biblioteką Twinmotion.
Dzięki tej fuzji wszystkie tekstury i obiekty dostępne są w wysokiej jakości. Zasoby są przechowywane w chmurze i pobierane lokalnie, co oznacza, że nie ma dodatkowego obciążenia związanego z rozmiarem pliku podczas aktywacji i korzystania z aplikacji. „Od dawna byliśmy zainteresowani wykorzystywaniem modeli Quixel. Ostatnio dodaliśmy budynki i fasady, które pozwalają nam budować miejskie otoczenie” – mówi Margeta.
„Dzięki integracji Quixel bezpośrednio z Twinmotion wystarczy przeciągnąć obiekt, upuścić i cieszyć się efektem. Te realistyczne modele znacznie zwiększają wiarygodność projektu.
ZHA chętnie przyjęła także narzędzie importu dla Twinmotion od Unreal Engine. To kolejna funkcja, obecnie testowana w wersji beta. Umożliwia ona zespołom rozpoczęcie projektu w Twinmotion i dokończenie go w Unreal Engine. Każdy może z łatwością współpracować z Twinmotion, aby opracować podstawowy pomysł. Po zakończeniu, można przekazać projekt do Unreal Engine.
„Wczesne badania projektowe zawsze świetnie sprawdzają się w przypadku Twinmotion. Gdy tylko projekt osiągnie pewien próg złożoności, przechodzimy do Unreal Engine. "Dzieje się to kiedy zachodzi potrzeba zastosowania bardziej zaawansowanych metod prezentacji. Wówczas przechodzimy na Unreal za pomocą Importer Twinmotion” – mówi Margeta.
Istnieje również zaawansowana integracja Quixela i funkcji poprawiających interoperacyjność, takich jak Twinmotion Importer czy wtyczka Direct Link. Stanowią one wyraz dążenia firmy Epic do stworzenia bardziej otwartego i lepiej połączonego strumienia AEC. Nic dziwnego, że futurystyczna firma taka jak Zaha Hadid Architects jest jedną z pierwszych, która dostrzegła potencjał tego wspólnego podejścia do komunikacji.
„Dzięki nowym funkcjom, Twinmotion umożliwia pełne spektrum procesów projektowych, od bardzo prostych po naprawdę złożone” – mówi Margeta. „Jesteśmy gotowi przenieść nasz projekt na wyższy poziom i opowiedzieć Wam nowe historie”.