Autoryzowany dystrybutor Graphisoft Archicad w Polsce. Sprawdź korzyści
Poznaj nasz cel, dowiedz się co osiągneliśmy przez ostatnie 26 lat i co planujemy na kolejne lata
Baza resellerów w całym kraju
Poznaj możliwości zakupowe, znajdź resellera i sprawdź metody finansowania
Kreatywność, twórcza fantazja wymagają odpowiedniego gruntu. Niekiedy tworzą go spokój i klarowne perspektywy, kiedy indziej – wprost przeciwnie: obawy i niepewność przyszłości. Miniony rok nie był łatwy. Wprawdzie jako społeczeństwo uporaliśmy się z pandemią, ograniczeniami i utrudnieniami, jakie nam przyniosła, ale niemal natychmiast pojawił się dramat wojny tuż za naszą granicą. Badania pokazują wzrost niepokoju w społeczeństwie, zwłaszcza w jego młodszej grupie. Nadesłane na nasz konkurs prace także wskazują na pewną zmianę trendów.
Projekt koncepcyjny kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego w nieczynnym kamieniołomie we Włoszech zakłada wpisanie bryły architektonicznej w krajobraz w taki sposób, aby architektura komponowała się z naturą. Założeniem projektu było stworzenie miejsca odosobnienia, gdzie goście przybywający do hotelu pozostawiają swój środek transportu u podnóża góry, a resztę drogi do celu pokonują kolejką linową.
To opowieść, w której przybysz staje się obserwatorem architektury jak scenografii filmowej. Do apartamentów prowadzi systemem korytarzy podziemnych, które są dodatkową atrakcją oraz wyróżnikiem obiektu, podkreślając jego lokalizację w dawnym kamieniołomie. Komfortowe pokoje charakteryzują się czytelnym układem funkcjonalnym. Kompleks rekreacyjno-wypoczynkowy obejmuje następujące przestrzenie dodatkowe: restaurację, bary, spa z basenem, saunami i miejscami do masażu, a także zewnętrzny amfiteatr. Uzupełnieniem atrakcyjności obiektu są prywatne dziedzińce z przesuwnymi oknami i przeszkleniami zapewniającymi mieszkańcom intymność, a także dodatkowe miejsca wspólne sprzyjające integracji, takie jak basen typu infinity czy przestrzeń wspólnego stołu w jaskini. Elewacje wykonane z marmuru karraryjskiego podkreślają jedność bryły z tektoniką kamieniołomu.
Praca wyróżnia się kreatywnością i innowacyjnością tematu. Wybór nieczynnego, ikonicznego i ważnego dla całej kultury kamieniołomu jako lokalizacji dla kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego jest odważny i oryginalny. Autorka pracy wykazała się pomysłowością, wykorzystując naturalne otoczenie oraz zachowując i jednocześnie podkreślając jego charakterystyczne cechy.
Zaproponowany hotel z marmuru jest innowacyjnym podejściem do architektury, które przyciąga uwagę i wyróżnia się spośród innych prac konkursowych. Warto zaznaczyć, że praca uwzględnia historyczne i kulturowe znaczenie kamieniołomu na wzgórzu Carrara. Zamiast zniszczyć lub zaniedbać tę nieczynną przestrzeń, praca proponuje przekształcić ją w coś pozytywnego i użytecznego dla społeczności lokalnej. Hotel z marmuru staje się nie tylko atrakcją turystyczną, ale także szanuje dziedzictwo tego miejsca
Projekt Urbaine skupia się na odbudowie Ukrainy po trudnym okresie konfliktu. Praca pokazuje wrażliwość i empatię wobec potrzeb lokalnej społeczności Lwowa. Autorzy nie tylko za – projektowali osiedle, ale również uwzględnili istotne aspekty społeczne, takie jak integracja, zapewnienie podstawowych usług i stworzenie przestrzeni, w której mieszkańcy mogą się rozwijać.
Na wyjątkową uwagę zasługuje również przemyślany plan urbanistyczny. Autorzy pracy zadbali o efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, uwzględniając zarówno aspekty funkcjonalne, jak i estetyczne. Osiedle zostało zaprojektowane w sposób, który sprzyja integracji społecznej i tworzeniu wspólnoty, jednocześnie zapewniając mieszkańcom prywatność i komfort.
Przedmiotem opracowania projektowego jest koncepcja tymczasowego, samowystarczalnego osiedla mieszkaniowego we Lwowie, będąca odpowiedzią na liczne zniszczenia obszarów zurbanizowanych na Ukrainie związane z działaniami zbrojnymi. Projekt jest modelowym oraz modułowym przykładem odbudowy miast umożliwiającym zagospodarowanie terenów zdegradowanych na całym obszarze Ukrainy. Koncepcja obejmuje różnej wielkości moduły zagospodarowania terenu, zapewniające elastyczne dopasowanie do zróżnicowanych kształtów oraz powierzchni projektowanych działek, a także szerokie możliwości dalszej rozbudowy.
Poszczególne moduły przestrzenne stanowią podstawę różnorodnej zabudowy mieszkaniowej i usługowej, również opartej na powtarzalnych segmentach. Celem projektu jest znalezienie szybkiego i relatywnie prostego w budowie, a także korzystnego ekonomicznie sposobu na sprawną odbudowę zniszczonych części Ukrainy, dostosowanego do lokalnych potrzeb i realizowanego z wykorzystaniem lokalnych materiałów i udziałem miejscowej ludności.
Projekt biblioteki akademickiej w Północnym Vancouver uwzględnia harmonijną integrację z otaczającym środowiskiem. Autorka pracy zadbała o stworzenie budynku, który wpisuje się w krajobraz i czerpie inspiracje z charakterystyki miejsca. Architektura budynku nawiązuje do lokalnego dziedzictwa i kultury, co sprawia, że biblioteka stanowi organiczną część kampusu uniwersyteckiego i otaczającej przestrzeni. Swoją harmonijną integracją z otoczeniem, funkcjonalnością i innowacyjnością praca stanowi próbę poszukiwania zrównoważonych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych dla współczesnych wyzwań uczenia się i prowadzenia badań.
Przedmiotem opracowania jest biblioteka akademicka z zasobami elektronicznymi w Północnym Vancouver. Uniwersytet Capilano słynie z zadrzewionych terenów, otoczenie wywarło więc wpływ na kształtowanie bryły budynku. Obiekt ma sprawiać wrażenie, że wrósł w las i żyje z nim w symbiozie.
Elementem, który łączy go z naturą, jest sieć, będąca zarówno efektem wizualnym, jak i instalacją produkującą prąd przy wykorzystaniu perowskitów. Aby ograniczyć ingerencję w pod – łoże, część budynku zaprojektowano na słupach. Konstrukcja hybrydowa obejmuje stal i żelbet w elementach zewnętrznych i podziemnych, a drewno klejone we wnętrzu. Budynek stanowi bramę wprowadzającą do lasu. Projekt wnętrza zapewnia wrażenie poruszania się leśną ścieżką. Uwagę użytkowników kieruje się na leśne widoki, istotna jest więc wieloplanowość i przezierność. Prosta i czytelna forma bryły jako element harmonijny zapewnia studentom spokój. Promienie słońca oraz cienie koron drzew wprowadzają we wnętrzach zmienność i unikatowość. Ten efekt został wzmocniony dzięki drzewom przechodzącym przez dwie kondygnacje w środku budynku. Przewidziano otwarte przestrzenie umożliwiające integrację i odpoczynek. Obiekt uwzględnia różne style pracy, zaprojektowano zatem miejsca wspólnej nauki, ale także strefy ciszy.
Wyjątkowym pomieszczeniem jest wysunięte w głąb lasu audytorium. Studenci mogą korzystać z tarasów oraz leśnych trybun, które pozwalają na bezpośredni kontakt z naturą, co wpływa na kreatywność i zmniejsza poziom stresu.
Praca wnikliwie analizuje krajobraz nadmorski i jego zmienność w zależności od sezonu oraz wpływ turystyki na układ urbanistyczny i architektoniczny Mielna. Autorka zwraca uwagę na wyjątkowość miejscowości nadmorskich, które są uzależnione od sezonowości, i dostrzega konsekwencje przestrzenne, jakie to przynosi. W pracy podjęto wyzwanie znalezienia rozwiązań dla chaosu przestrzennego oraz poszukiwania sposobów na atrakcyjność Mielna także poza sezonem letnim. Zaproponowane miejsca publiczne oraz układy pawilonów gastronomiczno-handlowych stanowią koncepcję elastycznej przestrzeni, która dostosowuje się do różnych funkcji w zależności od pory roku. Praca magisterska wyróżnia się twórczym podejściem do projektowania przestrzeni publicznej, uwzględniając zmienność i sezonowość miejscowości nadmorskich.
Praca porusza problematykę miejscowości nadmorskich na przykładzie Mielna. Analizowany jest krajobraz, jego zmienność w zależności od sezonu oraz wpływ turystyki na urbanistykę i architekturę miasta.
Miejscowości nadmorskie są nietypowe ze względu na sezonowość, od której pozostają w znacznym stopniu zależne. Latem, kiedy jest dużo turystów, miejsca usługowe i rozrywkowe przynoszą ich właścicielom zysk, co powoduje zabudowywanie każdego metra kwadratowego. Zimą natomiast miasto pustoszeje, pawilony usługowe są zamykane, a pogoda zniechęca do przyjazdów. Praca stanowi próbę znalezienia rozwiązania problemu chaosu przestrzennego oraz sposobu na uatrakcyjnienie Mielna również poza sezonem letnim. Wytyczono miejsca pod place publiczne, a następnie zaprojektowano układy pawilonów gastronomiczno-handlowych. Jesienią i zimą place będą się zmieniać, realizując inne funkcje, np. miejsc do organizacji jarmarków, wystaw czy przestrzeni na ognisko. Dodatkowo jako główną atrakcję miejscowości zaprojektowane zostało dwupoziomowe molo, które ma przyciągać turystów oraz zapewniać rozrywkę i relaks przez cały rok.
Pawilony zlokalizowane na molo również będą się zmieniać – latem otwarte i połączone z deptakiem, w chłodniejsze dni stanowiące bezpieczną przystań, z której można obserwować krajobraz. Zaproponowane place publiczne oraz molo mają porządkować chaos przestrzenny, a także rozszerzać ofertę kulturalną i rozrywkową miejscowości.
Praca Superjednostka 2.0 zasługuje na dostrzeżenie ze względu na swoje podejście do modernizacji i dostosowania bloków z prefabrykatów do zmieniających się potrzeb mieszkańców. Autor zwrócił uwagę na istniejące problemy związane z zamieszkiwaniem tego typu budynków oraz potencjał i elastyczność, które można wykorzystać w procesie modernizacji. Wyróżnienie dla tej pracy wynika z jej praktycznego podejścia do problemu „syndromu wielkiego osiedla” oraz zidentyfikowania możliwości modernizacji i ulepszenia budynków prefabrykowanych. Projekt Superjednostka 2.0 ma potencjał nie tylko poprawić jakość życia mieszkańców, ale także stać się wzorcem dla przyszłych modernizacji i adaptacji budynków socjalnych w Polsce.
Szacuje się, że obecnie w blokach z prefabrykatów mieszka w Polsce około 12 milionów ludzi. Budynki te są nieodłącznym elementem krajobrazu wielu polskich miast. Aby odpowiedzieć na kryzys mieszkaniowy, miały być budowane przede wszystkim w krótkim czasie, tanio i w dużej liczbie. Szybko następujące przemiany cywilizacyjne, m.in. starzenie się populacji, wzrost liczby gospodarstw jednorodzinnych, niż demograficzny, wzrost indywidualizacji oraz ilości czasu wolnego, determinują potrzebę ich modernizacji. Brak odpowiednich założeń dostosowania bloków w Polsce do współczesnych standardów może w niedługim czasie pogłębić problemy określane jako syndrom wielkiego osiedla.
Azyl artysty to projekt adaptacji XVI-wiecznej kaplicy San Giovanni w Val di Lago we Włoszech. Dawny obiekt sakralny zostaje przekształcony na cele mieszkalne z funkcją uzupełniającą w postaci miejsca do pracy twórczej. Zachowano wszystkie walory stylowe istniejącej budowli, a kontrast pomiędzy starymi a nowymi elementami uwydatniono w zróżnicowaniu materiałów i języka architektonicznego. W projekcie zastosowano bryłę, która przenika do wnętrza i asymiluje się z zabytkowymi murami kamiennymi, tworząc niepowtarzalną rzeźbę w przestrzeni. Starannie dobrana paleta kolorystyczna wyposażenia tworzy zdefiniowaną narrację pomiędzy oryginalną tkanką a elementami wynikającymi z adaptacji. Funkcjonalność obiektu oparta jest na idei podziału przestrzeni na strefy sacrum i profanum i bezpośrednio wpływa na jego formę. Wysokość i skala wnętrz stanowią o jego wyjątkowości, np. monumentalność nawy głównej wykorzystano w przestrzeni dziennej obiektu.
Azyl artysty to projekt adaptacji XVI-wiecznej kaplicy San Giovanni w Val di Lago we Włoszech. Dawny obiekt sakralny zostaje przekształcony na cele mieszkalne z funkcją uzupełniającą w postaci miejsca do pracy twórczej. Zachowano wszystkie walory stylowe istniejącej budowli, a kontrast pomiędzy starymi a nowymi elementami uwydatniono w zróżnicowaniu materiałów i języka architektonicznego.
W projekcie zastosowano bryłę, która przenika do wnętrza i asymiluje się z zabytkowymi murami kamiennymi, tworząc niepowtarzalną rzeźbę w przestrzeni. Starannie dobrana paleta kolorystyczna wyposażenia tworzy zdefiniowaną narrację pomiędzy oryginalną tkanką a elementami wynikającymi z adaptacji. Funkcjonalność obiektu oparta jest na idei podziału przestrzeni na strefy sacrum i profanum i bezpośrednio wpływa na jego formę. Wysokość i skala wnętrz stanowią o jego wyjątkowości, np. monumentalność nawy głównej wykorzystano w przestrzeni dziennej obiektu.
Kluczowym aspektem pracy jest integracja Wyspy Jaskółczej z istniejącą siatką urbanistyczną Szczecina.
Autorka sukcesywnie tworzy enklawę przestrzenną, która stanowi przeciwwagę dla miejskiego zgiełku, zapewniając odwiedzającym spokój i wytchnienie. Projekt wyróżnia się przemyślaną formą o charakterze industrialnym, inspirowaną historycznymi zabudowaniami, takimi jak zajezdnia tramwajowa Oberwiek czy wytwórnia drożdży i alkoholi C. Lefevre’a.
To odważne połączenie historii z nowoczesnością nadaje miejscu unikatowy charakter i przyciąga uwagę, a dodatkowo podkreśla, jak ważna jest świadomość ekologiczna.
Przedmiotem pracy jest projekt edukatorium urban farmingu na Wyspie Jaskółczej w Szczecinie, a także problematyka roli wysp jako elementu struktury miast współczesnych oraz miast przyszłości.
Okolice Wyspy Jaskółczej stanowią potencjalnie atrakcyjny obszar na mapie Szczecina, którego walory wizualne są współmierne walorom historycznym – a jednak dość niedoceniony. Warstwa historyczna tej lokalizacji w postaci zabudowy dawnej zajezdni tramwajowej Oberwiek czy wytwórni drożdży i alkoholi C. Lefevre’a zainspirowała przyjętą w projekcie formę o charakterze industrialnym.
Wyróżnienie dla tej pracy wynika z jej interdyscyplinarnego podejścia, dogłębnego badania tematu oraz wysokiego poziomu twórczego myślenia. Autorka przedstawia interesujące studium przypadku, który skłania do refleksji na temat detalu w architekturze. Po – dejmuje dyskusję na temat znaczenia detalu jako nieodzownej części architektury, wpływającej na wygląd budynków, odbiór i komfort użytkowania. Przeprowadzone zostały dogłębne badania i zaprezentowane przykłady obiektów współczesnej architektury, w których detale odgrywają istotną rolę. Praca zawiera również wytyczne projektowe, które mogą stanowić cenne wskazówki dla przyszłych projektantów.
Sposób kształtowania detalu architektonicznego kreuje wygląd budynków, wpływa na ich odbiór oraz komfort użytkowania. Detal jako niezbędna część architektury stanowi przedmiot dyskusji w środowisku architektonicznym. Jako nośnik informacji o historii jest świadkiem czasów i prze – mian kulturowych społeczeństw. W niniejszej pracy podjęto próbę określenia funkcji i roli detalu we współczesnej architekturze. Na podstawie analiz dotyczących historii, związków z materiałem i relacji ze środowiskiem kulturowym sklasyfikowano funkcje detalu. Dokonany podział i charakterystykę poszczególnych uwarunkowań poparto przykładami w obiektach współczesnej architektury. Druga część analiz koncentruje się na przykładach projektów domów jednorodzinnych o cechach szczególnych i wyjątkowych
Projekt domu dla równości kobiet jest znaczącym wkładem w rozwój architektury społecznej. Autorka proponuje innowacyjne rozwiązania, które uwzględniają lokalne tradycje, kulturę i środowisko naturalne.
Dom dla równości kobiet staje się centrum społeczności, oferującym przestrzeń do edukacji, szkoleń, działań społecznych i wsparcia dla kobiet dążących do wzmocnienia swojej pozycji w społeczeństwie. Projekt architektoniczny nie tylko skupia się na estetyce i funkcjonalności budynku, ale także na społecznej funkcji, jaką może pełnić. Praca pokazuje, że architektura może mieć ogromny wpływ na zmianę społeczną i poprawę warunków życia w krajach rozwijających się.
Praca skupia się na problemach związanych z nierównym traktowaniem kobiet w krajach rozwija – jących się. W krajach tych kobiety często nie mają dostępu do edukacji, przeważnie pracują na roli. Zaprojektowany budynek ma za zadanie zapewnić im miejsce do spotkań, rozmowy, integracji, a farma bambusa pokazać możliwość zarobku. Forma obiektu inspirowana jest kobietą tańczącą sabar, który stanowi formę wyrażania sie – bie oraz ekspresji emocji. Taniec ten wykonują głównie kobiety i młode dziewczyny do rytmu bębnów. Budynek opiera się na konstrukcji arboralnej z bambusa dostępnego lokalnie. Warstwa wykończeniowa dachu jest wypleciona z cienkiego bambusa w podobny sposób jak ogrodzenia w wiosce. Obiekt jest możliwy do samodzielnego zbudowania przez lokalną społeczność.
Świat stoi w obliczu pogłębiających się różnic społecznych, co zaobserwować można we współczesnych centrach miast. Są one zarezerwowane dla bogatych inwestorów oraz korporacyjnych biurowców, co podnosi ceny i czynsz, działając na niekorzyść lokalnych mieszkańców i mieszkanek oraz użytkowników i użytkowniczek. Pomysły na alternatywne zagospodarowanie miast mogłyby być inspirowane strukturami takimi jak squaty, slumsy czy inne samotworzące się formy. Ich lokatorom i lokatorkom bliskie jest przekonanie, że aktywne zaopiekowanie się przestrzenią miejską powinno dawać prawo do legalnego jej zamieszkiwania czy użytkowania. Przestrzenie organicznie ożywione przez zaangażowaną społeczność są bardziej przyjazne niż te luksusowe, skrupulatnie zaprojektowane przez architektów i architektki. Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie: jak projektować, byśmy mieli „prawo do miasta”?
Świat stoi w obliczu pogłębiających się różnic społecznych, co zaobserwować można we współczesnych centrach miast. Są one zarezerwowane dla bogatych inwestorów oraz korporacyjnych biurowców, co podnosi ceny i czynsz, działając na niekorzyść lokalnych mieszkańców i mieszkanek oraz użytkowników i użytkowniczek.
Pomysły na alternatywne zagospodarowanie miast mogłyby być inspirowane strukturami takimi jak squaty, slumsy czy inne samotworzące się formy. Ich lokatorom i lokatorkom bliskie jest przekonanie, że aktywne zaopiekowanie się przestrzenią miejską powinno dawać prawo do legalnego jej zamieszkiwania czy użytkowania. Przestrzenie organicznie ożywione przez zaangażowaną społeczność są bardziej przyjazne niż te luksusowe, skrupulatnie zaprojektowane przez architektów i architektki.
Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie: jak projektować, byśmy mieli „prawo do miasta”?
Praca wyróżnia się swoją innowacyjnością, odwagą w podejściu do tematu i doskonałym zrozumieniem roli adaptacji w kontekście architektury. Autor podjął ambitne wyzwanie polegające na adaptacji wraku Betonowca w Szczecinie, który stanowi unikatowy element krajobrazu miejskiego. Poprzez gruntowną analizę i badania doskonale zdiagnozował kontekst historyczny i kulturowy tego obiektu oraz jego potencjał jako przestrzeni do rewitalizacji. Wyróżnienie dla tej pracy wynika z jej wyjątkowości, staranności wykonania i podejścia do nietypowej adaptacji architektonicznej. Autor nie tylko przywrócił życie opuszczonemu obiektowi, ale także zaproponował społecznie i ekologicznie odpowiednie funkcje, które wzbogacają tkankę miejską i przyczyniają się do rozwoju społeczności lokalnej.
Życie każdego człowieka składa się z momentów pięknych, ale również z chwil, o których woli on zapomnieć, z ran, które nigdy się w pełni nie zagoiły.
Próbę znalezienia rozwiązania tego problemu stanowi niniejsza praca, której tematem jest katharsis – oczyszczenie, rozumiane również jako przywrócenie do prawidłowego funkcjonowania. Termin odnosi się do ludzi, ale też do adaptowanego obiektu – wraku żelbetowego statku, Betonowca stojącego na mieliźnie jeziora Dąbie w Szczecinie. W projekcie zagląda się do wnętrza obiektu oraz do własnego wnętrza, by za pomocą uniwersalnych odwołań i symboli zacząć zadawać sobie pytania, a w konsekwencji zmusić się do myślenia. Betonowiec ma wywoływać różne stany i emocje, przypominać o istotnych elementach życia i w efekcie doprowadzić do poprawy kondycji psychicznej ludzi, którzy dotarli na statek. Doświadczenie to zostało zaplanowane gradacyjnie. Osoby na górnym poziomie mogą mentalnie przygotować się na wejście do wnętrza dzięki biernej obserwacji procesu przez otwory w pokładzie, jak w teatrze.
Aktywni obserwatorzy we wnętrzu statku przechodzą obok osób doświadczających oczyszczenia, lecz sami go nie potrzebują i mogą oferować wsparcie. Ci, którzy zdecydowali się przeżyć oczyszczenie, korzystają z poszczególnych elementów znajdujących się na Betonowcu, takich jak misa służąca do „rytuału”, lustro, ławka, drzwi, drzewo rosnące na dziobie.
To, jaką formę przyjmie droga do katharsis, zależy tylko od ludzi, którzy mają ją pokonać.
Projekt wyróżnia się szczególnym szacunkiem i dbałością o zachowanie historycznego dziedzictwa. Autorka pracy zaproponowała zabezpieczenie i adaptację ruin zamku, jednocześnie zachowując ich oryginalny charakter i atmosferę. Przeobrażenie ruin w Muzeum Aleksandra Fredry pozwala na ożywienie i ochronę historycznych wartości tego miejsca. Praca wyróżnia się umiejętnością harmonijnego połączenia przeszłości i współczesności.
Autorka projektu zaproponowała zastosowanie szklanej granicy jako elementu, który jednocześnie oddziela i łączy obie części – ruiny zamku i nowoczesne wnętrza muzeum, nawiązując do najbardziej znanego utworu Fredry. Ta subtelna integracja tworzy przestrzeń, w której historia ożywa i jest nadal obecna, łącząc tradycję, literaturę i architekturę.
Projekt koncepcyjny architektoniczno-konserwatorski dotyczy zabezpieczenia, ekspozycji i udostępnienia ruin zamku Kamieniec. Wszystkie elementy wynikają z historii, topografii i literatury.
Symbolika Szklanej Granicy jest wielopłaszczyznowa. Szkło odnosi się do głównego materiału, jak i samej granicy, będącej fizyczną barierą między wnętrzem a zewnętrzem. Granica nawiązuje do geograficznej linii podziału dzielącej zamek między dwie gminy oraz do sporu opisanego przez Aleksandra Fredrę w Zemście . Parkingi zaprojektowano z wykorzystaniem topografii, ukrywając auta za murkami oporowymi. Poziomowa rampa łączy się z terenem zamku przez schody terenowe i windę. Do obiektu dostać się można trzema drogami, symbolizującymi trzy drogi życia człowieka. Budynek muzeum został formalnie połączony z restauracją przez drewniane panele nawiązujące do dawnych domostw. Na zamknięciu perspektywicznym znajduje się gotycki portal, zlokalizowany piętro wyżej niż wejście do muzeum. Prowadzące do niego schody ukryte są za niskim murem, przez co dojście do sali muzealnej staje się nieoczywiste.
W muzeum zaprojektowano żelbetowe słupy, które podpierają kładkę w szkle i skrywają potrzebne instalacje. Zastosowano ekologiczne rozwiązania, m.in. ogrzewanie przez szkło czy posadowienie na fundamentach palowych. Wykorzystano ubytki w elewacji południowej ruin, eksponując w tym miejscu projektowaną bryłę na słońce. Wszystkie elementy połączono ciągiem kładek, ramp i wind, dostosowując obiekt do osób z niepełnosprawnościami
Praca wyróżnia się wrażliwością społeczną i empatią. Autorka uwzględniła różnorodne potrzeby i okoliczności, z jakimi kobiety mogą się spotkać w sytuacjach kryzysowych, a projektowany dom zapewnia im pomoc, między innymi umożliwiając wsparcie psychologiczne, medyczne i prawne.
Praca pokazuje zaangażowanie projektantki w poszukiwanie rozwiązań architektonicznych służących pomocą znajdującym się w trudnych sytuacjach. Na uwagę zasługuje również wyjątkowa dbałość o aspekty bezpieczeństwa i funkcjonalności projektowanego domu. Autorka projektu zaproponowała odpowiedni układ przestrzenny, wykorzystanie ochrony fizycznej i technicznej, a także rozwiązania logistyczne, które gwarantują bezpieczne i efektywne funkcjonowanie domu interwencji kryzysowej. Wszystko dopełnia skromna architektura.
Przedmiotem pracy jest dom interwencji kryzysowej dla kobiet na Powiślu w Warszawie. Jego projekt zakłada dwie zintegrowane funkcje: lokalnego ośrodka pomocy oraz domu tymczasowego. Punktem wyjścia jest istota interwencji kryzysowej, czyli przywrócenie równowagi psychicznej i samodzielności osoby w kryzysie dzięki pomocy psychologicznej, socjalnej, prawnej, pedagogicznej oraz schronieniu tymczasowemu.
Charakterystyka domu tymczasowego wynika z dwoistości potrzeb mieszkanek. Wstępna faza to oddzielenie, prywatność, izolacja, po których następują połączenie, socjalizacja, wspólnotowość. Dom stanowi przestrzeń graniczną między instytucją a rodziną, tworząc bezpieczne miejsce schronienia. Wykorzystano również koncepcję co-livingu, czyli życia wspólnotowego, w której prywatność i społeczność zbliżają się do siebie. Projekt w części pomocowej przewiduje gabinety z poradnictwem, salę terapii wspólnej oraz pomieszczenia administracji. Część mieszkalna to cztery piętra, każde wyposażone w sześć jednostek mieszkalnych, kuchnię z jadalnią, pokój dzienny, pralnię. Obie funkcje łączy dostępny z parteru ogród z warzywnikiem, placem zabaw dla dzieci, tarasem i różnorodną zielenią.
Budynek stanowi współczesną interpretację kamienicy śródmiejskiej, odwołując się do modernistycznych kamienic Warszawy z czasów międzywojennych. Obiekt jest charakterystyczny dzięki kolorystyce różu, a jednocześnie wtapia się w tkankę miejską. Lokalizacja na Powiślu zapewnia kameralny charakter okolicy z zachowaniem dobrej komunikacji.
Pracę wyróżnia jej znaczenie społeczne, innowacyjne podejście do problemu kryzysu mieszkaniowego oraz staranność w kreowaniu nowej jakości przestrzeni mieszkaniowej dla różnych grup społecznych.
Autor podjął się trudnego zadania opracowania modelowego budynku socjalnego, który spełnia dzisiejsze potrzeby mieszkańców, zwłaszcza młodych rodzin i osób starszych. Współczesne wyzwania związane z brakiem dostępności i przystępności cenowej mieszkań, szczególnie dla osób o niskich dochodach, wymagają nowatorskich rozwiązań, które stawiają na jakość życia, funkcjonalność i dostępność. Praca proponuje więc nowe podejście do projektowania przestrzeni mieszkalnych, uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju, dostęp do terenów zielonych, wspólne przestrzenie społeczne i atrakcyjne rozwiązania architektoniczne. Ważnym elementem projektu są również rozważania na temat kryzysu mieszkaniowego, z którym boryka się nie tylko Polska, ale także inne kraje europejskie.
Autor podejmuje dyskusję na temat sposobów rozwiązania tego problemu poprzez zaproponowanie innowacyjnego modelu zabudowy socjalnej. Praca jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na dostępne i godne warunki mieszkaniowe dla różnych grup społecznych.
Praca porusza zagadnienia związane z kreowaniem mieszkań socjalnych oferujących nową jakość przestrzeni do mieszkania i życia w społeczeństwie. Istotnym aspektem jest również próba odpowiedzi na rosnący kryzys mieszkaniowy w Polsce i Europie poprzez propozycję nowego podejścia do zabudowy socjalnej spełniającej dzisiejsze potrzeby mieszkańców, a w szczególności młodych rodzin i osób starszych.
Pracę wyróżnia jej znaczenie społeczne, innowacyjne podejście do problemu kryzysu mieszkaniowego oraz staranność w kreowaniu nowej jakości przestrzeni mieszkaniowej dla różnych grup społecznych.
Autor podjął się trudnego zadania opracowania modelowego budynku socjalnego, który spełnia dzisiejsze potrzeby mieszkańców, zwłaszcza młodych rodzin i osób starszych. Współczesne wyzwania związane z brakiem dostępności i przystępności cenowej mieszkań, szczególnie dla osób o niskich dochodach, wymagają nowatorskich rozwiązań, które stawiają na jakość życia, funkcjonalność i dostępność. Praca proponuje więc nowe podejście do projektowania przestrzeni mieszkalnych, uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju, dostęp do terenów zielonych, wspólne przestrzenie społeczne i atrakcyjne rozwiązania architektoniczne. Ważnym elementem projektu są również rozważania na temat kryzysu mieszkaniowego, z którym boryka się nie tylko Polska, ale także inne kraje europejskie.
Autor podejmuje dyskusję na temat sposobów rozwiązania tego problemu poprzez zaproponowanie innowacyjnego modelu zabudowy socjalnej. Praca jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na dostępne i godne warunki mieszkaniowe dla różnych grup społecznych.
Praca porusza zagadnienia związane z kreowaniem mieszkań socjalnych oferujących nową jakość przestrzeni do mieszkania i życia w społeczeństwie. Istotnym aspektem jest również próba odpowiedzi na rosnący kryzys mieszkaniowy w Polsce i Europie poprzez propozycję nowego podejścia do zabudowy socjalnej spełniającej dzisiejsze potrzeby mieszkańców, a w szczególności młodych rodzin i osób starszych.
Praca zasługuje na wyróżnienie ze względu na innowacyjne podejście do tworzenia przestrzeni dla młodych ludzi, harmonijne połączenie funkcjonalności z atrakcyjną for – mą architektoniczną oraz zrównoważone podejście do projektowania.
Ważnym aspektem projektu jest różnorodny program Centrum Młodzieży, obejmujący przestrzenie nauki, rekreacji, kawiarnię, sale warsztatowe, salę muzyczną, małą salę kinową, strefę gier oraz zielony taras na dachu. Ta różnorodność oferuje młodym ludziom szeroki wachlarz możliwości rozwoju i spędzania czasu wolnego, jednocześnie zachęcając do interakcji, współpracy i socjalizacji.
Praca jest kontynuacją projektu rewitalizacji terenów poprzemysłowych w dzielnicy Bronowice, realizowanego w szóstym semestrze w ramach przedmiotu projektowanie urbanistyczne pod kie – runkiem prof. Kingi Racoń-Lei.
Projekt urbanistyczny zaproponowany przez czteroosobowy zespół (Łucja Głód, Dominika Kobak, Nikola Bałut, Adrian Kawik) zakładał stworzenie nowej tkanki miej – skiej zintegrowanej z zespołem osiedla Widok i nową zabudową mieszkaniowo-usługową w tym rejonie
Projekt koncepcyjny bryły budynku i wnętrz, inspirowany hinduistycznymi żywiołami i indonezyj – ską wyspą Bali, skierowany jest do osób zmagających się ze stresem i z depresją. Analizując kra – jobraz przy użyciu mapy satelitarnej i kartograficznej – wulkan Batur (ogień), jezioro Batur (woda), Zachodni Park Narodowy Bali (ziemia) oraz klif Karang Boma (wiatr) – wydobyto kształty, które wpisano w poszczególne strefy. Strefę gastronomiczną zaprojektowano na bazie klifu Karang Boma, wyznaczając linie patio, posadzki oraz sufitów. Kaskadowe siedziska nawiązują do balijskich pól ryżowych. Otwarta prze – strzeń łączy człowieka z przyrodą. Strefa relaksacyjna dzieli się na podstrefy czterech żywiołów. Strefa ognia to jacuzzi w kształcie obrysu wulkanu Batur oraz sauna parowa; sufit nawiązuje do kaskadowości krateru. Strefa ziemi to wysepka bazująca na planie granic Parku Kintamani. Linia klifu Karang Boma ciągnie się przez cały kompleks, a jej przedłużeniem w strefie rekreacyjnej jest zielona ściana. Strefa dźwięku obejmuje salę medytacyjną, w której posadzkę dzieli linia graniczna kształtu strefy ziemi. Forma siedziska ma symbolizować zagłębienie we wnętrzu człowieka
Projekt koncepcyjny bryły budynku i wnętrz, inspirowany hinduistycznymi żywiołami i indonezyjską wyspą Bali, skierowany jest do osób zmagających się ze stresem i z depresją.
Analizując krajobraz przy użyciu mapy satelitarnej i kartograficznej – wulkan Batur (ogień), jezioro Batur (woda), Zachodni Park Narodowy Bali (ziemia) oraz klif Karang Boma (wiatr) – wydobyto kształty, które wpisano w poszczególne strefy. Strefę gastronomiczną zaprojektowano na bazie klifu Karang Boma, wyznaczając linie patio, posadzki oraz sufitów. Kaskadowe siedziska nawiązują do balijskich pól ryżowych. Otwarta przestrzeń łączy człowieka z przyrodą. Strefa relaksacyjna dzieli się na podstrefy czterech żywiołów. Strefa ognia to jacuzzi w kształcie obrysu wulkanu Batur oraz sauna parowa; sufit nawiązuje do kaskadowości krateru. Strefa ziemi to wysepka bazująca na planie granic Parku Kintamani.
Linia klifu Karang Boma ciągnie się przez cały kompleks, a jej przedłużeniem w strefie rekreacyjnej jest zielona ściana. Strefa dźwięku obejmuje salę medytacyjną, w której posadzkę dzieli linia graniczna kształtu strefy ziemi. Forma siedziska ma symbolizować zagłębienie we wnętrzu człowieka
Praca została uhonorowana ze względu na swoją innowacyjność, wrażliwość na potrzeby użytkowników i umiejętne połączenie funkcjonalności z aspektami emocjonalnymi. Autorka podjęła się projektowania krematorium, które wykracza poza konwencjonalne podejście do tego typu budynków. Zamiast tworzyć anonimową i pozbawioną uczuć przestrzeń, projekt skupia się na stworzeniu miejsca, które łączy w sobie aspekt techniczny kremacji z duchowym wymiarem procesu żałoby.
Ta praca nie tylko angażuje się w temat, który dotyczy każdego człowieka, ale także pokazuje, że architektura może mieć pozytywny wpływ na doświadczenie życiowe.
Kremacja staje się coraz popularniejszą formą przygotowania ciała do pochówku. Krematoria to w dużej mierze budynki ascetyczne, bezosobowe, lecz wraz z rosnącą liczbą kremacji zwiększa się zapotrzebowanie na obiekty umożliwiające indywidualne przeżycia.
Ideą projektu było stworzenie miejsca, które pozwoli spojrzeć na temat śmierci w nieco inny sposób, połączy stronę techniczną kremacji z jej duchowym aspektem, ukaże swego rodzaju symbiozę pomiędzy procesem spalenia ciała a emocjonalnym stanem, jakim jest żałoba. Śmierć stanowi nieodłączny element życia człowieka. Jest ona naturalnym następstwem życia i dotyka każdego, niezależnie od koloru skóry, orientacji seksualnej czy wyznania. Dla wielu jest stratą, bólem i cierpieniem. Dla innych oznacza ukojenie i początek nowego życia, np. w kontekście duchowym czy religijnym.
Projektowany obiekt ma być nie tylko krematorium, ale także przestrzenią, która pozwoli pogodzić się z własnymi uczuciami.
Praca odważnie dostosowuje się do lokalnego kontekstu, prezentując wrażliwość na środowisko naturalne oraz innowacyjne podejście do integracji lokalnych zasobów i kultury z projektem architektonicznym.
Projektantka trafnie zdiagnozowała unikatowe cechy regionu i zastosowała je w projekcie hotelu. Wykorzystanie w konstrukcji budynku lokalnie występującego wapienia wraz z charakterystycznymi sklepieniami kolebkowymi na dachach nawiązuje do tradycji architektonicznych regionu. Ta wrażliwość na architekturę dodaje hotelowi autentycznego charakteru, integrując go harmonijnie z lokalnym krajobrazem.
Hotel usytuowany został na uboczu niewielkiej wsi Tavertet, przy krawędzi jednej z półek skalnych masywu Pre-Pirenejów. Budynek, nawiązując do architektury wernakularnej regionu, został skonstruowany z lokalnego wapienia, dzięki czemu jego dachy przybierają formę sklepień kolebkowych. Posiada układ korytarzowy o wachlarzowym
kształcie rozszerzającym się w kierunku południowym. Wynika to z idei otwarcia hotelu na górską panoramę z rezerwuarem Sau i rzeką Ter w tle oraz zapewnienia wspaniałego widoku z każdego pomieszczenia. Projekt zakłada
minimalną ingerencję w środowisko naturalne, a w szczególności lokalny ekosystem, który jest częścią parku narodowego Les Guilleries. Priorytetem jest maksymalne ograniczenie ingerencji w grunt rodzimy poprzez dopasowanie
budynku do kształtu zbocza oraz niewielką powierzchnię utwardzeń terenu.
Idea projektu zakłada podkreślenie naturalnych walorów regionu poprzez wykorzystanie potencjału lokalnych
ziół: lawendy i tymianku. W hotelu znajduje się zatem manufaktura, gdzie destyluje się olejki eteryczne i organizuje
warsztaty.
Wyróżnienie dla tej pracy wynika z jej wartości praktycznej, społecznej użyteczności i innowacyjności. Projekt modelowego budynku socjalnego zabudowy mieszkaniowej prezentuje wszechstronne podejście do rozwiązywania problemów mieszkaniowych i stanowi inspirację dla przyszłych projektów w tej dziedzinie.
Autorka zasługuje na uznanie za wkład w rozwój nowoczesnej i zrównoważonej zabudowy mieszkaniowej, która odpowiada na bieżące potrzeby społeczne
Celem projektu było stworzenie koncepcji budynku socjalnego, który odpowiada na potrzeby różnych użytkowników przy założeniu ich wymiany na przestrzeni lat. Projekt opiera się na dwóch filarach: przestrzeniach wspólnych i kontaktach społecznych oraz prywatności i anonimowości mieszkańców. Na opracowywanym terenie zaprojektowane zostały czteromodułowe budynki czterokondygnacyjne. Wraz z już istniejącą zabudową tworzą one zespół, wewnątrz którego powstaje przestrzeń sąsiedzka. Przewidziano także przestrzenie wspólne w nowych obiektach, umiejscowione na parterach. Modułowa typologia mieszkań pozwala na aranżację dostosowaną do potrzeb mieszkańców. Pojedynczy budynek dzieli się na część prywatną, czyli mieszkania, oraz półprywatną, czyli komunikację, której lokalizacja jest uwarunkowana orientacją obiektu. Cały moduł otaczają prywatne balkony tworzące otwartą galerię oraz odrębne przestrzenie należące do każdego z mieszkań (lokale na parterze posiadają prywatne ogródki). Na terenie opracowania zlokalizowany został także parking podziemny.
Pracy przyznano wyróżnienie ze względu na jej interesujące podejście do stworzenia harmonijnej przestrzeni wypoczynkowej, która odpowiada na współczesne wyzwania związane z równowagą między pracą a życiem.
Projekt wyróżnia się nie tylko ze względu na funkcjonalne i technologiczne aspekty, ale również dzięki swojej estetyce. Interesująca forma jednocześnie harmonijnie wpisuje się w kontekst miejsca. Ośrodek Wypoczynku Lokalnego staje się reprezentacyjnym obiektem, który może być katalizatorem pozytywnych zmian w dzielnicy, przyczyniając się do jej rewitalizacji. Zrównoważone, ekologiczne podejście do projektowania oraz uwzględnienie potrzeb i komfortu osób korzystających z ośrodka stanowi istotny wkład w dziedzinę architektury.
Przedmiotem projektu jest budynek o funkcji wypoczynkowej będący odpowiedzią na współczesny problem work-life balance w mieście. Główną ideą było wykreowanie przestrzeni, w której użytkownik mógłby w otoczeniu natury odpocząć od zgiełku metropolii. Obiekt zlokalizowano na wypełnionej średnio wysoką roślinnością działce tuż przy Odrze, w pobliżu kładki Zwierzynieckiej. Program użytkowy oparto na funkcji sauny fińskiej, masażu rekreacyjnego oraz funkcjach towarzyszących, m.in. kawiarni na poziomie parteru, z możliwością podejścia nad rzekę.
Układ funkcjonalny został podkreślony przez podział na strefy wypoczynkową – sacrum oraz użytkową – profanum, wyeksponowane w introwertycznej oraz ekstrawertycznej formie bryły budynku.
Praca została wyróżniona ze względu na jej innowacyjne podejście do projektowania muzeum, które ma za zadanie przybliżyć bogactwo i złożoność kultury japońskiej, jednocześnie eksplorując wpływ dziedzictwa kulturowego Japonii na współczesną architekturę.
Wyróżnienie dla tej pracy wynika z jej oryginalności, staranności w badaniach kulturowych, estetycznych i architektonicznych oraz umiejętności twórczego interpretowania kultury japońskiej. Projektowane muzeum jest nie tylko przestrzenią edukacyjną, ale także stanowi swoiste świadectwo oddziaływania kultury na architekturę. Praca przyczynia się do pogłębienia wzajemnego zrozumienia międzykulturowego i promuje wartość dziedzictwa kulturowego Japonii.
Kultura jest pojęciem bardzo wieloznacznym i interpretowanym na wiele sposobów. Niemiecki filozof Johann Herder stwierdził, że „nie ma nic bardziej nieokreślonego niż słowo kultura”. Można jednak stwierdzić, że jej kształt od zawsze definiuje sposób życia i myślenia człowieka. Na potrzeby pracy pojęcie kultury podzielono na trzy podstawowe kategorie: kulturę materialną, symboliczną oraz społeczną.
Kultura materialna to różnego rodzaju wytwory działalności człowieka przybierające namacalny, fizyczny kształt, jak np. architektura. W skład kultury symbolicznej wchodzą: filozofia, literatura, język, a przede wszystkim estetyka. Kultura społeczna to obyczaje, normy obowiązujące w społeczności. Ten podział miał znaczny wpływ na to, jak muzeum zostało ukształtowane.
Praca wyróżnia się świadomością krajobrazową i zrównoważonym podejściem do projektowania. Zatopienie nowej części ośrodka integracji społecznej w zieleni oraz uwzględnienie historycznych elementów w elewacji budynku wpisuje się w kontekst krajobrazowy i przyczynia się do zachowania tożsamości miejsca.
Projekt przewiduje rozbudowę dawnej kuźni oraz jej adaptację do nowej funkcji. Ma dzięki temu powstać centrum kulturalne, którego obecnie w miejscowości brakuje, stanowiące przestrzeń integracji mieszkańców oraz umożliwiające zetknięcie się z historią tego miejsca. Obiekt zlokalizowany jest na działce przy głównej drodze w Biedrusku niedaleko Poznania. Składa się z parterowego pawilonu oraz budynku kuźni, który wysuwa się na pierwszy plan.
Bryła budynku i relacja między starym a nowym zostały wpisane w okrąg, którego centralny element stanowi plac. Nowa część ośrodka integracji społecznej ma formę niskiego pawilonu zatopionego w zieleni, który jest uzupełnieniem starej tkanki. Jego elewację pokrywa blacha będąca nawiązaniem do blaszanych baraków znajdujących się kiedyś na terenie miejscowości. W pawilonie zaprojektowano sale wielofunkcyjne oraz część gastronomiczną. Przestrzeń sal można dowolnie konfigurować dzięki przesuwnym ścian
Praca prezentuje nowatorską koncepcję mediateki, która łączy tradycyjne funkcje biblioteki z nowoczesnymi mediowymi technologiami. To miejsce, które nie tylko zapewnia dostęp do kultury i wiedzy, ale również staje się centrum spotkań, rozwoju osobistego i realizacji różnorodnych funkcji społecznych.
Projekt wyróżnia się elastycznym podejściem do przestrzeni, umożliwiającym dostosowanie do zmieniających się potrzeb użytkowników. Zaproponowane rozwiązania architektoniczne umożliwiają swobodne przekształcanie przestrzeni w zależności od organizowanych wydarzeń i aktywności. Projektantka wykazała się wizją i pomysłowością, kreując nowoczesną mediatekę, która spełnia aktualne i przyszłe potrzeby społeczeństwa.
Wraz ze zmieniającymi się potrzebami użytkowników bibliotek miejskich ewoluowały również same obiekty – zostały one rozszerzone o dodatkowe funkcje i stały się nowoczesnymi centrami edukacyjno-kulturowymi. Takie miejsca, nazywane współcześnie mediatekami, charakteryzują się elastycznością i otwartością na zmiany, zapewniając dostęp do kultury i wiedzy bez względu na wiek użytkownika, jego poziom wykształcenia czy status społeczny. Gromadzenie i rozpowszechnianie informacji odbywa się za pomocą nowoczesnych mediów cyfrowych, których udostępnianie zapewnia możliwość zdobywania wiedzy i pracy twórczej z ich wykorzystaniem.
Mnogość zadań, które stawiają przed sobą współczesne mediateki, tworzy miejsce spotkania wiedzy, rozwoju i realizowania funkcji społecznych.
Praca uwzględnia pierwotny charakter willi, przywracając jej dawny blask i jednocześnie nadając nowe, dynamiczne przeznaczenie. Projektant odpowiedzialnie podejmuje decyzje projektowe, dbając o zachowanie istotnych elementów architektonicznych oraz równowagę między historycznym dziedzictwem a nowoczesnym designem.
Pomysł wyróżnia się skupieniem na adaptacji zabytkowej willi, która jest częścią historycznego dziedzic – twa dzielnicy. Projektant wykazał się głębokim zrozumieniem i szacunkiem dla wartości architektonicznych oraz kontekstu historycznego budynku. Przeznaczenie go na osiedlowe centrum kultury jest trafnym i potrzebnym społecznie pomysłem, który przyczyni się do rewitalizacji i ożywienia tej dzielnicy
Przedmiotem pracy jest projekt adaptacji na lokalny dom kultury zabytkowej willi w Wójtowej Wsi, dzielnicy Gliwic.
Osiedle charakteryzuje się dużą ilością zieleni, średnią intensywnością zabudowy oraz swobodnym planem ulic, co wynika z inspiracji XIX-wieczną koncepcją miasta ogrodu. Willa wybudowana została w 1932 roku jako budynek mieszkalny. Po wojnie przekształcono ją w przed – szkole, a z biegiem lat dokonano zmian, które spowodowały utratę elementów świadczących o przynależności do stylu architektonicznego. Obecnie mieszkańcy dzielnicy postulują, aby budynek przeznaczyć na dom kultury. Ideą projektu jest zatem przywrócenie dawnego charakteru willi oraz stworzenie centralnego punktu dzielnicy, integrującego mieszkańców dzięki przestrzeniom warsztatowym, rekreacyjnym i administracyjnym.
Praca została wyróżniona ze względu na przemyślane rozwiązania projektowe, które zarówno integrują estetykę z otoczeniem, jak i zapewniają optymalne warunki pracy dla pracowników. Jednym z najciekawszych aspektów projektu jest elewacja budynku, której głównym motywem jest wzór oparty na szachownicy. To innowacyjne i estetyczne rozwiązanie, które tworzy interesujący kontrast z otaczającą zielenią. Zastosowanie szkła solarnego na fasadzie budynku nie tylko przyczynia się do pozyskiwania energii elektrycznej z energii słonecznej, ale również tworzy odbicie otaczającej zielonej przestrzeni, co dodaje ulicy wrażenie poszerzenia i przestronności.
Przedmiotem opracowania jest projekt budynku biurowego będącego siedzibą jednej firmy o profilu informatycznym. Na podstawie analiz przedprojektowych zdecydowano się na obiekt pięcio – kondygnacyjny, w którym wykorzystano technologie poprawiające komfort pracy w biurze.
Bryła obiektu opiera się na rzucie w kształcie litery L, aby maksymalnie wypełnić narożnik ulicy i drogi wewnętrznej przy zachowaniu jak największego terenu biologicznie czynnego. Przestrzenie do pracy biurowej mają układ typu open space oraz układ zamkniętych pokoi. Na parterze umieszczono strefę reprezentacyjną i bistro, a na ostatnim piętrze – strefę odpoczynku i rekreacji z dostępem do zielonego tarasu.
Z biegiem czasu i ewolucji ludzkiej kultury zmieniała się sztuka ją reprezentująca. Wyraz sztuki zależny był nie tylko od tworzącej ją cywilizacji, społeczności czy miejsca, ale również od dostępnych narzędzi. Na początku drugiej połowy XX wieku doszło do przełomu: po raz pierwszy obraz o wartości estetycznej został wykonany nie przez człowieka, lecz ma – szynę. Narzędzia cyfrowe aktualnie są głównym medium wyrazu. Zdecydowana większość sztuki cyfrowej istnieje i jest dostępna w chmurze lub po prostu w Internecie.
To przestrzeń niemająca jednolitego odzwierciedlenia, a zatem bardziej otwarta pozostaje jej interpretacja wizualna. Obecnie możliwe jest doświadczenie jedynie jej małego wycinka. Taki symboliczny fragment nieprzerwanie płynącego świata sztuki cyfrowej stanowi przedmiot dalsze – go rozważania. W jaki sposób działa, jak wygląda i na jakiej zasadzie wchodzi w interakcje ze swoim otoczeniem?
Przedmiotem projektu jest budynek o funkcji wypoczynkowej będący odpowiedzią na współczesny problem work-life balance w mieście. Główną ideą było wykreowanie przestrzeni, w której użytkownik mógłby w otoczeniu natury odpocząć od zgiełku metropolii. Obiekt zlokalizowano na wypełnionej średnio wysoką roślinnością działce tuż przy Odrze, w pobliżu kładki Zwierzynieckiej. Program użytkowy oparto na funkcji sauny fińskiej, masażu rekreacyjnego oraz funkcjach towarzyszących, m.in. kawiarni na poziomie parteru, z możliwością podejścia nad rzekę.
Układ funkcjonalny został podkreślony przez podział na strefy wypoczynkową – sacrum oraz użytkową – profanum, wyeksponowane w introwertycznej oraz ekstrawertycznej formie bryły budynku.