- Zakończenie naboru prac konkursowych 14 lutego 2023 roku.
- Ogłoszenie Uczestników zakwalifikowanych do II etapu do 31 marca 2023 roku.
- Prezentacja prac przed Kapitułą do końca kwietnia 2023 roku.
- Finał Konkursu oraz ogłoszenie Laureatów Konkursu odbędzie się w Warszawie podczas Gali Builder for the Future w maju 2023 roku.
„WYZWANIE DLA WYZWANIA”
PROF. DR HAB. INŻ. ARCH.
EWA KURYŁOWICZ
PRZEWODNICZĄCA KAPITUŁY KONKURSU KDMA,
KURYŁOWICZ & ASSOCIATES, POLITECHNIKA WARSZAWSKA,
FUNDACJA IM. STEFANA KURYŁOWICZA
Po okresie studiowania w formule zdalnej, hybrydowej przechodzimy szczęśliwie do trybu stacjonarnego – chciałoby się rzec – normalnego . Wkraczanie w dyscyplinę architektury dla studentów coraz częściej odbywa się poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem projektowania architektonicznego w pracowniach i studiach projektowych w szkołach architektonicznych. Projekty tzw. kursowe powstają w procesie wspartym dyskusjami w grupach studentów, w towarzystwie seminariów i wykładów. Niejednokrotnie w takim trybie grupy studenckie uczestniczą w konkursach, również międzynarodowych, pracując w zespołach uformowanych dla celu opracowania projektu w ramach rywalizacji. Projekty dyplomowe powstają również we współpracy z promotorem i nigdy nie są efektem pracy czysto indywidualnej osoby autora/ki. Na czym zatem może polegać wyzwanie dla młodego architekta/tki prezentującego indywidualnie w konkursie o takim przesłaniu projekt, będący efektem pracy wspólnej przynajmniej dwóch osób (dyplomanta/tki i promotora/ki), prezentowany już publicznie podczas obrony pracy, opatrzony komentarzami recenzentów i szkolnych komisji oceniających? Czy wyzwaniem jest tu tylko wyjście z tym projektem poza mury szkoły? To chyba za mało. Musimy pamiętać, że formalna edukacja architektoniczna, choć teraz wymagana do wykonywania zawodu, nie była zawsze warunkiem jego twórczego praktykowania. Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe, Tadao Ando nie aspirowali do żadnych formalnych architektonicznych stopni w drodze uzyskiwania dyplomów. Sami wyznaczali sobie cele, profil własnych studiów i sposób doskonalenia własnego wchodzenia w świat projektantów – najczęściej poprzez konkursy. Można powiedzieć, że ich cele stanowiły wyzwania per se. Nie namawiam do porzucenia zdobywania edukacji architektonicznej w wymagany obecnie sposób. Pragnę zwrócić uwagę, że nie każdy obroniony projekt dyplomowy w swoim temacie zawiera ideę, którą można prezentować jako wyzwanie właśnie. Przygotowanie pracy na konkurs musi zatem obejmować wyraźne i jednoznaczne wskazanie podjętego wyzwania a narracja prezentacji musi podążać za jego sformułowaniem, uzasadnieniem i obroną.
Czym jest w istocie wyzwanie w obszarze projektowania architektonicznego? Jakie wyzwania warto podjąć aby naprawić świat w takim zakresie jaki jest dostępny dla architekta? Jakich szerszych zagadnień dotyczy podjęte działanie i na czym polega odwaga tego wyzwania? Takiej rekapitulacji będziemy oczekiwać w prezentacjach projektów nadsyłanych na kolejną edycję KDMA BUILDER. Zatłoczone miasta, gwałtownie starzejące się społeczeństwa, kryzys klimatyczny, agresja i wojny, społeczne konflikty światopoglądowe stanowią niestety kontekst naszych działań jako architektów we współczesnym świecie. Jak prezentowany przez Was projekt odnosi się do tak sformułowanych wyzwań? A może znajdziecie inny obszar problemów, z którymi poprzez swój projekt chcecie podjąć zmagania? Jakie są tu precedensy? Czy jesteście pierwsi w tej walce? Czekamy z nadzieją i wielkim zainteresowaniem na nowe pomysły dla ulepszenia świata, precyzyjnie sformułowane i odnoszące się: do smutku i radości, piękna i brzydoty, prawdy i fałszu, koegzystencji z przyrodą i harmonii życia wśród ludzi i wszelkich innych zauważonych problemów w różnych sposobach ich ujęcia. Zawsze z optymizmem, spostrzegawczością i sympatią , odważnie i odpowiedzialnie.